Friday, November 15, 2019

Ke Utara Bahagian 12: Nat Pokok Getah

Pagi itu kami bermalas-malasan. Penat semalam masih tersisa. Lepas subuh kami tidur balik. Bukan selalu. Sekali-sekala.

Jam 9 pagi kami turun untuk sarapan di hotel. Boleh tahan sedap. Biasa makan makanan selatan dan pantai timur. Bila sesekali makan makanan utara, seleranya lain macam.

Lepas bersarapan, kami ke Nat Pokok Getah.

Nat, menurut Kamus Dewan Edisi Keempat bermaksud pasar harian atau pekan sari. Asal kata nat adalah dari bahasa siam.

Oleh itu, Nat Pokok Getah bermaksud pasar harian di kawasan pokok getah. Ia, pasar ini memang terletak di celah-celah pokok getah. Kalau kau dari Arau, masuk ke simpang menuju Ulu Pauh. Nat Pokok Getah betul-betul berada di tepi jalan.

Nat Pokok Getah yang sebenar adalah hari Ahad. Tapi, hari ini hari Jumaat. Mengikut sumber khalayak (croudsourcing) atas talian, ramai warga net berpendapat buang masa ke Nat Pokok Getah pada hari Jumaat. Tak ramai peniaga berjualan pada hari Jumaat.

Kami degil. Sebab alang kepalang dah sampai Perlis, kena pergi juga ke sini. Mungkin sekadar lalu atau kenal tempat sahaja.

Bila sampai, kami agak gamam. Keadaan pasar agak sibuk. Sedikit sesak. Sebab jalan raya membelah pasar ini. Kalau hari Ahad, barangkali tak bergerak kereta.

Kami ronda pasar. Dua kali. Barang murah ya ampun. Tudung di Wakaf Che Yeh RM15. Tudung yang sama di Nat Pokok Getah, RM10 tanpa tawar.

Entah tudung jenis apa aku tak tahu. Aku lebih hafal rumus Teorem Bernoulli dan Persamaan Tenaga Aliran Mantap dari hafal jenis tudung.

Kami beli juga pencungkil mata nenas. RM 3 untuk 3 bilah. Yang ni mahal sikit. Dalam Shopee RM2 sebilah. Gila. Entah berapa harga kilangnya. 20sen kot.

Kami juga beli beberapa kuih. Nak rasa kuih orang Perlis buat. Tapi sayang tak ingat dah beli kuih apa. Ialah, 3-4 bulan lepas punya cerita.

Memandangkan petang ini kami hendak ke rumah pakcik aku (adik abah aku yang nombor 9), kami juga beli limau madu RM16 dua kilo.

Sedang asyik meronda, kami jumpa akak yang jual beg bundle lepas kami makan durian semalam. Fuh, dejavu. Kah kah kah. Aku syak, seluruh negeri Perlis, beliau sorang jual beg bundle.

Tapi, sebenarnya gigih akak tu. Semalam entah pukul berapa dia balik. Hari ini, pagi-pagi lagi dah meniaga.

Dalam perjalanan pulang, Pn. Nurul sambar pokok bayam Brazil, RM5 sepasu. Dia kata nak semai balik tanam kat dapur rumah. Tapi tak sampai sebulan, pokoknya mati. Tapi, sebab sayang bini, bulan lepas aku semai pokok bayam Brazil yang lain. La ni ada 7 pasu. Makan tak habis.

Tapi, kesimpulannya, barang di pasar ini memang murah. Pelam chokanan 3 kilo RM10. Nanti episod-episod akan datang aku akan bagi tau harga pelam chokanan di Pulau Pinang dan Ipoh.
---

Aku ada rakam video seminit Nat Pokok Getah. Jemput tengok.

Terima kasih yang dah subscribe chanel Youtube aku. Dah ada 100 subscriber. Bolehlah.
Kalau kau baca post ini sampai perenggan terakhir ini, belanja like sekali. Aku nak tengok berapa ramai yang baca post aku kali ni.
---
Perlis aku jangka akan ada 3 siri lagi. Kau tunggu!