Friday, November 08, 2019

Ke Utara Bahagian 5: Aiskrim McD


Setelah 3 bulan, aku sambung balik cerita perjalanan lima hari kami ke utara, dari Terengganu. Banyak perkara, kerja dan projek yang berlalu dalam tempoh tiga bulan itu.
Kita imbas kembali.
Kami mulakan perjalanan dari Dungun. Bermalam semalam di rumah mak di Pulau Rusa. Cadangnya, pagi, sesudah subuh dan sebelum lalat terbang kami menuju ke Kota Bharu.
Tapi, 2 hari sebelum hari tersebut, entah apa dosa, aku diminta siapkan suatu slaid. Macam biasa bahan slaid aku kena cari sendiri. Kah kah kah.
Itulah, silap aku juga. Jenis yang susah untuk menolak. Padan muka aku.
Kesudahannya, hampir pukul 11 kami bertolak ke Kota Bharu. Sampai Kota Bharu terus mencekik di Nasi Ulam Cikgu. Kemudian ke Muzium Istiadat Istana Jahar yang ada kisah misteri yang terjadi dan Muzium Diraja Kelantan.
Elok kau baca kisah tersebut di blog aku dan tengok videonya di Youtube Channel Nizam Sani.
Rancangnya nak pergi beberapa muzium dan petangnya ke Pantai Cahaya Bulan. Tapi, aku kepenatan. Esok nak memandu 8 jam lagi ke Perlis. Jadi, Pn. Nurul mencadangkan kami berehat sahaja di hotel di Wakaf Che Yeh menjelang Asar.
Ingatkan nak tidur barang sejam dua (ya, aku tahu tidur lepas asar boleh gila), tapi tak boleh tidur. Mungkin waktu lepas asar bukan waktu biologi sepatutnya aku tidur. Biasanya lepas asar sama ada aku dating dengan Pn. Nurul, atau bersenam, atau berkebun, atau buat kerja-kerja rumah.
Bagi membunuh kebosanan, Pn. Nurul ajak kami ke McD di bawah hotel. Katanya nak cuba entah-apa-entah aiskrim baharu McD.
Aku tanya "aiskrim apa".
Beliau balas "entah".
Lalu tatkala memesan, beliau bagitahu penerima pesanan "saya nak aiskrim baru McD."
Penerima pesanan membalas dengan menyebut nama aiskrim baharu itu, tapi tak jelas pada pendengaran kami "Aiskrim xxxxxx ke?"
Laju Pn. Nurul membalas "Ialah la kot".
Dengan pantas aiskrim kami disiapkan. Sekali dapat aiskrim teh hijau.
Aku tanya Pn. Nurul "aiskrim ni ke?"
Beliau jawab dengan sedikit muncung "bukannnn"
Kah kah kah.
Kami belasah je aiskrim vanila itu yang ditabur dengan serbuk teh hijau manis. Ini kalau makan hari-hari, cukup tahun kaki aku boleh kena potong.
Kami sambung makan aiskrim di hotel. Sambil makan aiskrim dengan bersulam air mineral aku berterusan gelakkan Pn. Nurul. Kah kah kah.
Kami merancang untuk ke Pasar Wakaf Che Yeh sejurus lepas maghrib. Sebelum itu, kami nak makan nasi berlauk tepi kedai cermin mata. Teringat-ingat dia punya sedap walaupun dah lebih setahun berlalu. Tapi.....
Yang tapi tu aku sambung kemudian. Kau doakanlah supaya sambungannya bukan 3 bulan lagi.


No comments: