Pages

Sunday, May 18, 2008

Pulau Itu Bukan Pulau

Kejadah punya tajuk tu? (mesti korang terpikir camtu kan? Huhuhuhuhuh)

Suatu hari, perbualan antara aku dan pelajar aku, masa mula-mula aku mengajar kat Politeknik Dungun ni.

Aku: Cis! Apsal ko lambat ni?
Pelajar: Maaf encik...
Aku: Asyik muka ko je yang lambat. Apa masalah ko ni sebenarnya?
Pelajar: Saya dok jauh encik
Aku: Buat apa sewa rumah jauh-jauh?
Pelajar: Bukang rumoh sewa encik. Rumah mok. Saya dok mampu nok sewa umah laing kat dungung
Aku: Dah tu rumah mak kat mana?
Pelajar: Pulau Serai encik...
Aku: Isk! Jauhnya. Naik bot ke datang poli ni?
Pelajar: Dok ah encik, naik moto...
Aku: Ada feri ke?
Pelajar: Dok ah encik, naik moto je
Aku: Ko ni biar betul. Ko naik motobot ke?
Pelajar: Motosikal la encik...
Aku: Dah tu ko naik motosikal redah laut ke? Huh! Hebat ko ni. Boleh jadi Polis Angkasa Gaban ni.
Pelajar: Bukang gitu encik. Nama je Pulau Serai, tapi ye bukang kat laut nung, kat darat gok. Kalu encik nok gi Tranung ke, Rantau Abang ke, encik akang jupe Pulai Serai dulu..
Aku: Ooooo...ye ke... Dah dah. Gi duduk. Lepas kelas jumpa saya!

Begitulah, kat Terengganu ni banyak tempat nama pulau, tapi bukan letak kat laut. Contoh, Pulau Kerengga (Marang), Pulau Kambing (Kuala Terengganu), Pulau Rusa (Kuala Terengganu). Memang mula-mula aku keliru, tapi sekarang ok dah....

p/s: Dimana bumi dipijak, di situ langit dijunjung

4 comments:

en_me said...

iye, tp pulau duyung (kuala terengganu) itu memang pulau kan kan? begitu juga dengan pulau tikus (pulau pinang) kan kan?

encek, afsal gelak2 komen blog me yg ittewww.. ammvoiii

roshaizul said...

yup, betul tu en_me. huhuhuhuhu

faizah said...

hello..sori nk tumpang tny..
ngajar kt poli dungun ke..ok x environment kt sana..i mean kawasan kt dungun tu la..sy dpt posting sana nnt..saja nk tau sbb x penah sampai sana..

roshaizul said...

erm...dungun...

ok. tak sesak. sewa umah ok lagi. tapi makan ada mahal sikit. huhuhuhuh.
dungun memang nyaman beb

huhuhuh

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin