Pages

Saturday, May 10, 2008

Orang Salah Buat

Pada satu hari nan nyaman, seorang pemuda Johor (yang bukan pemuda UMNO mahupun PAS) dengan berdebar-debar (bagai nak tercabut usus perut) telah bertandang ke rumah bakal mak mentua beliau yang terletak di utara Kuala Terengganu. Semasa duduk-duduk (dan menahan rasa cuak) beliau terlihat sebuah ukiran kayu corak kelawang yang halus buatannya. Lalu, dengan ramah beliau bertanya bakal mak mentua beliau...

Pemuda Johor: Lawa ek makcik ukiran tu..
Bakal Mak Mentua: Orang saloh wak tu...
Pemuda Johor: Eh, tak salah la makcik, lawa ukiran tu, halus buatannya...
Bakal Mak Mentua: Ye le... orang saloh wak ah tu...
Pemuda Johor: Orang betul buat la makcik...
Bakal Mak Mentua: Orang saloh...

Tiba-tiba anak makcik tersebut a.k.a awek pemuda Johor itu mencelah

Awek Terengganu: Ye dok pahang cek oyak mende. (Dia tak paham mak cakap apa)
Bakal Mak Mentua: Doh tu nok oyak nape ke ye? (habis tu, nak cakap apa kat dia?)
Awek Terengganu: Banduwang la... (Banduan la...)
Bakal Mak Mentua: Ho! Ye le, banduwang. Kek ganu ni orang dok sebut banduwang. Orang sebut orang saloh. Orang saloh tu banduwang ah. (Ha ah. ye la, banduan. Di Terengganu ni orang tak sebut banduan. Orang sebut orang salah. Orang salah tu banduan la.)
Pemuda Johor: Oooooooo

p/s: Lain padang, lain belalang

3 comments:

memanglumayan said...

wakaka.. lucu bebenor .. me syahdu membacernyer sbb me pong orang johor yg bonar.. ehehe

Harga Runtuh... said...

wakaka.. sekiranya korang berminat dgn forex ni... boleh lah baca kisah hidup aku bersama forex di www.ranjauforex.blogspot.com...

dari tidak berduit kepada ada duit...
dari kerja kuli dah kerja sendiri...

semua nya di

www.ranjauforex.blogspot.com

roshaizul said...

memang lumayan
memula dulu, aku memang selalu bingung bila berbual ngan org ganu.
kenang-kenang balik, rasa lawak pun ada.
huhuhuhuhu

harga runtuh
aku telah di"spam". ada sesiapa tau camna nak mengontrol spam ni?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin