Sunday, May 01, 2011

Bila Najib Datang...

Bila Najib datang
Jalan jadi rata, tiada lagi lubang
Batu dijalan hadis dibuang
Sampah bersepah juga tidak terlepas pandang

Bila Najib datang
Bendera parti kerajaan dipacak berkibar
Pengerusi JKKK berkobar-kobar
Menyambut pemimpin yang cakapnya berdegar-degar

Bila Najib datang
Orang Umno kata Najib pemimpin penyayang
Orang Pas kata pilihanraya bakal menjelang
Aku kata, lantaklah korang

Bila Najib datang
Orang Kemas menyinsing lengan
Orang kampung macam tak menang tangan
Orang politik pasang angan-angan

Bila Najib datang
Yang baik harus dinampakkan
Yang buruk harus disorokkan
Biar imej baik kampung ditonjolkan

Bila baca seloka ini
Orang akan kata aku anti-kerajaan
Walhal aku adalah orang kerajaan
Bersungguh-sungguh melaksanakan dasar kerajaan
Eh, lantaklah bukan korang yang bagi aku makan

Bila baca perenggan di atas
Orang akan kata aku orang Umno
Tapi, aku tak pernah isi borang ahli Umno
Bila orang tanya bila nak isi borang Umno
Aku akan kata no, no, no!

Bila baca seloka di atas
Pasti akan ada terasa panas
Tapi, siapa makan cili, dia yang terasa pedas
Siapa yang makan nenas, dia yang terasa lidas!
Huhuhuhuhuhu..

p/s: Seloka di atas adalah berdasarkan pemerhatian aku tatkala anak Dato' Razak (mak mertua aku kata begitu) datang melawat Manir dan Batu Enam (Kuala Trengganu). Sedikit trivia, Tun Razak pernah juga melawat Batu Enam sewaktu beliau memerintah dahulu. Juga, sepengetahuan aku, di Manir dan Batu Enam, pengaruh Pas agak kuat juga. :-)

2 comments:

marinahunny said...

batu 6 dgn manir tu kubu kuat pas. dia nak ambik hati le tu..hahaha

roshaizul said...

tau takpe. hahahha