Pages

Friday, September 06, 2013

Cara Mudah Jimat Minyak

Minyak sudah nak 20 sen. Terkadang rasa macam kena tipu je. Tapi, apa boleh buat, takkan nak buat bodoh je kan. Mestilah ada usaha. Antaranya, usaha untuk kau menjimatkan penggunaan minyak ko

1– Jangan tekan pedal minyak secara mendadak. Tekan dengan tenang dan bersahaja. Kau bukan pemandu kereta lumba!

2– Pada gear rendah, pastikan meter RPM tidak melebihi 3000. Jika RPM lebih 3000, tukar gear dengan segera. Diingatkan lagi, kau bukan pemandu kereta lumba yang perlu menekan minyak sampai takat RPM merah.

3– Sevis kereta secara berkala. Servis bermaksud bukan hanya menukar minyak hitam. Segala pelinciran bendalir perlu juga ditukar. Termasuklah minyak gear. Terlalu lama membiarkan pelinciran tidak ditukar boleh menyebabkan pelinciran tidak efisyen. Ini menyebabkan terjadi geseran kecil antara komponen. Geseran ini memaksa enjin bekerja lebih kuat dari yang sepatutnya. Ialah, macam orang juga, kalau kerja kuat, makannya pun kuat juga!
http://bit.ly/bakarlemakpantas

4– Tutup cermin kereta semasa memandu. Ini akan mengurangkan geseran angin dan memperbaiki aerodinamik kereta kau. Kurang geseran bermakna kurang kerja. Kurang kerja bermaksud kurang minyak yang digunakan.

5– Pasang penyaman udara pada suhu dan blower yang paling minimum. Ini membolehkan ia melakukan kurang kerja. Penting juga untuk servis penyaman udara anda secara berkala bagi memastikan ia dapat beroperasi dengan optimum.




6– Pastikan angin tayar kereta pada kadar sepatutnya. Periksa selalu. Kurang angin kereta akan meningkatkan geseran pada tayar. Ditegaskan lagi, kurang geseran bermakna kurang kerja dan minyak boleh dijimatkan.

7– Buang/kurangkan benda-benda yang tak sepatutnya dalam kereta anda, seperti dumbbell, kereta sorong bayi, set kayu golf, buku, mahupun besi projek larik pelajar. Benda-benda tersebut menambah beban pada kereta anda. Pertambahan beban boleh menambah penggunaan minyak.

8– Ini cadangan yang tak berapa masuk akal. Sila kurangkan berat anda. Dalam jangka masa panjang ia boleh menjimatkan minyak. Juga, kasihanilah kenderaan anda itu. Nampak azab sangat ia membawa anda.
http://bit.ly/bakarlemakpantas


Apa macam? Suka post ni? Copy paste je. Jangan lupa backlink kat aku. Huhuhuhu

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin