Thursday, September 12, 2013

Bengkel Facebook Tengku Faris

Seingat aku, masa mula-mula aku kenal internet, siapa yang ada alamat emel memang adalah seorang yang moden dan sangat bertamadun. Emel pertama aku buat pada tahun 1998, sejurus selepas aku SPM. Dan, aku rasa sangat cool kerana ada emel pada waktu itu. Hohohoho

Kemudian, aku kenal dengan MiRC. Online chatting. Kampung chat adalah antara channel yang terkenal pada waktu itu. Dan, aku kenal dengan Pn. Nurul melalui itu.

Kemudian, munculnya Friendster. Laman sosial yang pertama aku kenal. Dia semacam lebih sikit dari emel. Mudah untuk forward apa-apa sahaja. Dan, akaun aku kerap mendapat semacam surat berantai.

Kemudian, muncul Facebook. Pandai Mat Juki ni buat Facebook. Terkadang, boleh jadi ketagih main Facebook ni. Tapi, yang bestnya, sebab Facebook boleh dikatakan "so sosial", menjual melaluinya menjadi amat mudah. Dan, aku antara orang yang meniaga melalui Facebook.

Tapi, berniaga di Facebook perlu kemahiran, perlu belajar, perlu ada seninya. Bukan setakat tag orang dengan iklan. Tak pasal-pasal orang jadi meluat. Langsung barang kau tak laku. Jujur, banyak juga panduan yang aku baca dan beli mengenai Facebook ni. Juga, ramai penjual Facebook tegar yang aku follow mereka.

Tempoh hari, dalam newsfeed aku, aku terlihat suatu iklan. Iklan Bengkel Facebook. Dan, yang bestnya, bengkel ini ada dibuat di Terengganu! Jarang, sangat jarang untuk apa-apa seminar keusahawanan diadakan di Terengganu. Kalau Kota Bharu, atau Kuantan memang biasa. Kalau di Lembah Kelang, boleh kata tiap-tiap minggu ada.

Aku semakin yakin untuk hadir bengkel itu sebab ia dianjurkan oleh Tengku Faris. Aku kenal mamat ni lama dah, walaupun dia tak kenal aku. Hohohoho. Dulu, aku pernah jadi affilate untuk e-book beliau. Banyak e-book yang aku jadi affiliate. Tapi, banyak juga tauke affilate yang tak bayar aku ataupun deny aku punya leads. Hampeh. Tapi, Tengku Faris ni antara tauke yang aku boleh percaya, selain Shuth dan Hafiz Wasa.

Terus aku bayar RM150 untuk bengkel ini. Bengkel berlangsung sehari dari 8 pagi hingga 5 petang di Wisma Peladang Kuala Terengganu.

Banyak benda yang aku belajar. Kira-kira 50% dari kandungan bengkel tu. Lagi 50% memang pengetahuan aku yang sedia ada. Barangkali kebanyakan peserta adalah newbie dalam pemasaran internet, maka penganjur terpaksa merendah sikit level kursus ini.

Tapi, aku rasa berbaloi dengan pelaburan yang aku keluarkan. Cepat daftar sekarang, kerana hanya tinggal tiga lokasi sahaja. Kota Bharu, Kuantan dan Alor Star.
http://bengkelfacebook.com/



No comments: