Friday, September 13, 2013

Hari Tanpa Plastik, Tapi Kotak Boleh

Umum mengetahui, setiap Sabtu adalah hari tanpa plastik. Oleh itu, dalam kereta aku ada beberapa beg kanvas dan beg kain sebagai persedian membeli-belah secara mengejut pada hari Sabtu.

Aku bukanlah kedekut sangat nak bayar 20sen bagi setiap beg plastik. Tapi, kalau banyak beg plastik kat rumah aku nak buat apa? Akhirnya ke tong sampah juga. Jadi, ini langkah kecil aku ke arah alam sekitar yang lebih bersih.

Malangnya, langkah aku tidak mahu membayar untuk beg plastik ini sering menimbulkan skeptikal di kalangan masyarakat, juga dikalangan pekerja pasaraya juga. Terutama pasaraya Mydin.

Tempoh hari sempena hari jadi Pn. Nurul, aku mengajak beliau ke Giant Kuala Terengganu. Apa macam? Romantik bukan? Hohohohoho

Sempat kami beli beberapa barangan untuk membuat hidangan barat. Sekonyong-konyong, pada kaunter bayaran, kelihatan Mak Guard sedang menyiapkan kotak-kotak kosong untuk diberi PERCUMA kepada pelanggan. Memang insiatif tersebut memang boleh dipuji.


No comments: