Pages

Thursday, January 23, 2014

Air Terjun Ulu Kekabu

Selain dari memiliki pantai yang cantik dan pulau yang menarik, Terangganu juga mempunyai sekian banyak koleksi air terjun yang terbaik. Antaranya di Cemerong, Lata Tembakah dan Sekayu. Namun, ketiga-tiga lokasi tersebut sering penuh dan kusut terutama pada musim cuti dan hujung minggu.

Bagi mengelakkan kekusutan, abang ipar aku telah menemui satu air terjun yang menarik di Setiu. Sebetulnya, bukan beliau yang menjumpai, tapi, dalam keluarga Terengganu aku, beliaulah yang pertama sekali menjumpainya. Hohohoo

Air terjun ini agak jauh juga dari Bandar Permaisuri. Lebih dari 20km. Dari Bandar Permaisuri, kau harus menuju ke utara melalui jalan "atas". Kemudian, kau harus masuk kiri ke jalan menuju Panchur Merah atau Pelandang Agro Resert Setiu. Terus, sampai kau jumpa papan tanda Kg Ulu Kekabu.


Belok ke kanan. Kau akan melalui jalan kampung bertar kira-kira 2km. Kemudian, kau perlu melalui pula jalan tidak berturap sejauh 2km lagi.



Jalan agak sunyi. Kau harus bertenang tatkala melalui jalan ini. Kalau kereta kau "lowered" 4 inci dari jalan, adalah lebih baik kau jalan kaki sahaja ke sini. Namun, kesukaran mengharungi jalan yang tidak bertar itu terubat beli tiba ke destinasi.







Nampak air macam keruh je. Tapi, jernih sebenarnya. Kau jangan terpengaruh sangat dengan gambar. Ilusi optik semata-mata. 

Namun begitu, persekitaran tidak begitu bersih. Kedapatan sisa sampah di tinggal pengunjung terdahulu. Ini kelihatan seperti lokasi ini mula menjadi tumpuan. 



Barangkali boleh dicadangkan supaya tempat ini dinaik taraf menjadi salah satu lagi produk pelancongan di Terengganu. Tapi, tidak pasti boleh atau tidak kerana air terjun ini terletak di dalam kawasan hutan simpanan kekal Gunung Tebu.


Apa-apa pun, tempat ini memang terbaik!

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin