Monday, January 27, 2014

Tempeh Jepun

Tempe boleh dikatakan makanan kudapan kesukaan orang Jawa. Diperbuat dari kacang soya yang diperam ragi, tempe dimasukkan hampir kebanyakan masakan orang jawa. Lontong kena ada tempe. Rojak kena ada tempe. Nasi ambeng pun kena ada sambal tempe goreng. Malah, ada juga kerepek tempe. Dan, di gerai tepi jalan yang menjual pisang goreng, ada juga dijual tempe goreng.

Jangan kau tanya kenapa aku obses terhadap tempe. Ini normal. Sama seperti orang Itali obses kepada pizza. Sama juga seperti orang Jepun yang suka sushi. Sama seperti orang Kelantan yang mesti ada stok budu dalam peti ais.

Pada aku, tempe sangat sedap jika digoreng kunyit. Potongan agak tebal. Dicicah sambal kicap. Meleleh! Sedap juga tempe dibuat sambal goreng bersama-sama gorengan kacang tanah, ikan bilis dan kentang.

Di Terengganu, tidaklah sukar untuk mencari tempe. Tapi, lebih sangat mudah mencari tempe di Johor. Juga, di sebelah sini, tempe dibungkus di dalam plastik. Manakala di sebelah sana, jarang ada tempe dibungkus di dalam plastik. Kalau ada pun, sangat jarang. Bagi pemakan tempe sejak kecil seperti aku, tempe harus dibungkus dengan daun, daun pisang misalnya, supaya rasanya lebih mencengkam. Kerana tiada pilihan di sini, tempe plastik pun aku bedal juga! Hahahahaha

Tapi, kualiti bungkusan plastik lebih terjamin. Dengan melihat luaran, kau boleh tahu tempe itu sudah masak atau belum. Berbanding tempe bungkusan daun, kau perlu membuka bungkusan untuk melihat hasil peraman soya tersebut. Melalui sumber internet Facebook, di Jepun, tempe juga ada dijual dan dipasarkan. Ia dibungkus dengan plastik. Sama seperti di Terengganu! Hohohoho


2 comments:

Unknown said...

Menarik tempeh jepun ni. packaging pon menarik. Klu kat area terengganu packaging tempe simple2 je. ;)

roshaizul said...

Tapi tempe plastik tak berapa sedap. Hohohoho