Monday, January 20, 2014

Kuantan 6: Lombong Sungai Lembing

Pergh, lama gila nak habis post bersiri Kuantan ni. Cerita tahun lepas, sambung tahun ni pula. Kau boleh follow cerita-cerita yang lepas.
Kuantan 1: Pantai Batu Hitam
Kuantan 2: Hotel Sri Manja
Kuantan 3: Ikan Bakar Tanjung Lumpur
Kuantan 4: Gua Caras
Kuantan 5: Muzium Sungai Lembing

Dari Muzium Sengai Lembing, kau boleh terus sahaja ke Lombong Sungai Lembing. Jaraknya tidaklah begitu jauh, aku kira lebih kurang 500 meter sahaja. Kalau kau ingin bersenam, kau boleh sahaja berjalan kaki mendaki bukit. Tapi, aku lebih selesa untuk berkereta. Hohohooho



Nak masuk kena ada tiket. Agak mahal juga. Tapi, ini harga sebelum diskaun 50%. Bila ditanya kepada penjaga tiket "Diskaun sampai bila?". Beliau menjawab "Entah bang, sampai bila-bila kot" Hohohohoho.



Setelah masuk, kau kena tunggu dulu di sebuah stesen keretapi. Keretapi akan membawa kau masuk ke dalam terowong lombong. Taklah jauh sangat. Lebih kurang 500 meter je kot. Hohoho


Masuk dalam, dah tak boleh ambil gambar. Gelap. Cuma ditemani cahaya suram. Tapi, di dalam, suasana agak nyaman kerana ada blower dihembus dari luar. Suasana di dalam dipaparkan diarama, carta dan booth mengenai perlombongan di Sungai Lembing suatu ketika dahulu.






Jauh juga menyusuri terowong ini. Aku rasa ada lebih kurang 2km sebelum sampai ke The Kiew. The kiew merupakan semacam lif yang membawa pekerja lombong ke dasar atau permukaan lombong. Di sini terdapat simulasi The Kiew. Kau dapat rasa debaran sebenar apabila berada di dalam The Kiew bila menaiki simulasi ini.


Sebetulnya, banyak lagi kawasan terowong yang belum dibuka lagi. Ini disebabkan oleh faktor-faktor keselamatan. Analisis risiko yang mendalam apaila sesuatu kawasan terowong ingin dibuka semula.




Tapi, yang menarik mengenai kisah lubang sejuta. Pada akhir zaman perlombongan, syarikat lombong tak mampu membayar gaji pekerja. Oleh itu, sekumpulan pelombong memasuki lombong (lubang sejuta) yang telah ditutup untuk melombong saki baki bijih besi yang ada. Bijih ini dijual di pasaran gelap. Hasil daripada kegiatan itu membolehkan pelombong-pelombong itu mendapat hasil RM1 Juta dalam tempoh yang singkat. Ini sangat lumayan berbanding ketika mereka bekerja dengan syarikat.


Lama juga aku dan Pn. Nurul berada di dalam lombong itu. Berpuluh juga la. Tapi, menyihatkan! Hohohoho. Di akhir lawatan, aku sempat bermain dengan benda ini. Human powered train!


No comments: