Thursday, March 12, 2015

Kalau Kau Ke Dungun, Kau Patut Menginap di Homestay Ini!



Kau pernah ke Dungun? Kalau belum, aku cadangkan kau ke sini. Punya la best sangat Dungun ni, sedar tak sedar, sudah 9 tahun aku duduk sini. Ini testimoni betul punya. Bukan rekaan. Malah, YB Dungun pun tak bayar aku untuk mengatakan bahawa Dungun best. Cuma, ada la juga rakan-rakan Dungun yang pernah belanja aku makan. Hohohoho.

Paling best di Dungun pada pandangan aku adalah pantainya. Panjang. Membiru. Kadang-kala menghijau. Kalau rasa letih dan lesu, boleh lepak di pantai. Boleh singgah di gerai kerepok lekor sepanjang pantai. Menikmati kopi dengan angin sepoi-sepoi.

Sepanjang pantai ini juga, kedapatan banyak hotel. Antaranya, Hotel UiTM, Tanjung Jara Beach Resort, Ulek Beach Resort, Mayangsari dan beberapa lagi hotel berbintang. Kalau poket tebal, percutian pendek dan pergi berdua, tidak salah untuk tinggal di hotel. Lebih praktikal dengan layanan yang baik.

Tapi, jika kau datang ke Dungun secara berkumpulan, dengan percutian agak panjang dan berniat untuk berjimat pada zaman GST ini, aku cadangkan kau memilih homestay. Selain hotel yang banyak, di Dungun terdapat lebih banyak homestay berbanding hotel. Cuma mungkin kerana kurang promosi dan branding, homestay di Dungun semacam sukar untuk dicari.

Ok. Sebenarnya, homestay yang aku maksudkan bukanlah seperti idea penubuhan homestay pada awalnya. Sebetulnya, bila dikatakan homestay, bermaksud, tetamu duduk sekali dengan tuan rumah. Kalau tuan rumah makan, tetamu pun makan. Kalau tuan rumah menangkap ikan, tetamu turut juga keluar menangkap ikan. Idea awal homestay adalah bertujuan untuk memberi peluang kepada tetamu menikmati gaya hidup yang berbeza dari gaya hidupnya selama ini.

Tetapi, istilah homestay sekarang yang diketahui ramai adalah semacam hotel. Cuma layanan, pengurusannya dan organisasinya tidak secanggih homestay. Dan, harganya pasti lebih jimat dari hotel dengan luas yang sama.

Banyak-banyak homestay di Dungun, aku amat mencadangkan kau menginap di HOMESTAY SOLEHAH DUNGUN. Walaupun pengurusannya tidak semacam hotel, tapi aku lihat ada usaha ke arah itu. Boleh dikatakan ia merupakan sebuah rangkaian homestay. Sebab, Homestay Solehah Dungun ini hingga kini sudah ada 3 buah rumah yang dijadikan homestay. Dari risikan aku dari Facebook pemilik homestay ini, dan khabar angin yang bertiup kencang, dikatakan pemiliknya mahu menambah lagi beberapa buah homestay dalam tahun ini juga.

Ketiga-tiga Homestay Solehah Dungun ini berada di tepi pantai. Malah, salah satu darinya sangat dekat dengan pantai. Buka pintu, terus nampak laut. Kalau Usain Bolt lari pecut, kurang 5 saat dah sampai di gigi pantai!

Manakala dua buah homestay lagi terletak berhampiran. Kalau bawa rombongan sebuah bas, boleh muat dua buah rumah itu dengan kadar selesa seadanya. Kalau setakat rombongan meminang 6 buah kereta, memang selesa sangat untuk tinggal di dua buah homestay tersebut. Tak perlu menyewa dua buah homestay yang berjauhan. Jadi, mudah untuk berbincang menyusun ayat pantun untuk meminang!

Apa macam? Berminat ke? Nak tempah sekarang?

Sabar kawan. Jangan gelojoh. Tengok dulu website dan Facebook page Homestay Solehah Dungun ni. Dapatkan maklumat dulu.
Website: http://www.homestaysolehahdungun.com/
FB Page: https://www.facebook.com/Homestaysolehahdungun

Macam mana? Berminat? Dah tak sabar? Boleh isi borang tempahan pada website. Sebelah kiri. Cuba tengok balik.

Owh, lupa nak bagitau. Harganya boleh dirunding. Tapi, kalau tidur semalam; kalau aku jadi kau; segan juga nak minta kurang harga! Hohohoho

Kalau nak minta kurang juga walaupun tidur semalam sahaja, sila runding dengan tauke homestay. Nah, ni no telefonnya. Save tau!
013-9326751 - Pn. Nor
013-7686751 - Abg Wan

Kalau telefon Abg Wan tu, bagitau dia yang kau kenal aku. Walaupun aku tak kenal kau. Hohohoho.

Kalau sebut nama penuh aku 3 kali, Insya Allah dia boleh bagi diskaun.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Apa pasal kau scroll bawah ni? Pergi la call Abg Wan tu. Kata tadi nak diskaun. :p


Credit gambar: http://www.visit-terengganu.net/

No comments: