Tuesday, March 15, 2011

Pensyarah Politeknik

Seseorang: Kau kerja apa?
Aku: Pensyarah
Seseorang: Wow! Mesti gaji besar!

Itu hanyalah tanggapan masyarakat bila mendengar perkataan "pensyarah". Sejujurnya, kadang-kala istilah tidak menggambarkan apa yang sebenarnya.

Sejujurnya juga gaji pensyarah politeknik sama sahaja dengan gaji guru sekolah. Cuma, pensyarah politeknik tidak mendapat apa-apa inisiatif dari kerajaan jika pelajarnya cemerlang. Cuma rasa puas apabila budak-budak faham apa yang diajar dan menjadi manusia yang tidak menyusahkan masyarakat.

Sejujurnya juga, pensyarah politeknik berada di bawah satu bumbung dengan pensyarah universiti. Cuma, pensyarah politeknik perlu lebih berdikari. Perlu reti membaiki peralatan asas yang rosak, mesti boleh menyapu dan membersihkan bengkel dan makmal, mesti gagah untuk mengangkat barang-barang dan pelbagai lagi perkara yang mesti dilakukan. Bukan untuk kenaikan gaji dan pangkat. Cuma rasa puas apabila suasana pembelajaran dan pengajaran berada dalam keadaan yang kondusif.


Oh ya, jika kau mahu menjadi pensyarah politeknik kau boleh ke laman web http://www.spp.gov.my/. Kemudian klik "PENSYARAH" apa bahagian "CAPAIAN PANTAS" yang terletak di atas kanan web. Kalau kau ada diploma politeknik dengan HPNM yang sangat tinggi, boleh sahaja memohon. Kalau kau adalah seorang doktor falsafah, kau juga boleh memohon.

2 comments:

Anonymous said...

Bang.. tanya skit. Diploma politeknik dengan HPNM tu ape?

roshaizul said...

HPNM = CGPA = Pointer

:-)