Sunday, February 05, 2012

Ulasan Buku: Panduan Solat Dan Doa

Ini semacam handbook yang patut kau simpan. Ringkas, saiz poket dan senang dibelek. Panduan Solat dan Doa yang diterbitkan oleh Al-Hidayah Publication dan disusun oleh Mohamad Hanbali.

Dengar tajuk pun kau pasti tahu apa kandungan dalamnya. Solat dan doa. Tapi, lebih dari itu, buku ini juga ada menerangkan mengenai asas-asas tauhid dan fekah seperti rukun Islam dan Iman, maksud wajib, sunat, makruh, haram serta harus, dan syarat serta rukun. Itu bab pertama.

Bab kedua, buku ini menceritakan tentang hal berkenaan taharah (bersuci). Termasuk dalam bab ini adalah mandi wajib, tayamum, wuduk, najis dan bersuci. Bab seterusnya, menceritakan tentang perkara sunat sebelum solat.

Bab keempat, barulah masuk bab mengenai solat. Solat yang fardu itu. Didehkan dalam bab ini rukun-rukun solat, cara jamak qasar dan lain-lain lagi. Bab kelima, pelbagai cara solat sunat dipaparkan. Antaranya solat tahajjud, solat istikharah dan tidak ketinggalan solat minta hujan dan solat gerhana.

Bab keenam mencatatkan himpunan surah-surah pendek dalam Al-Quran. Manakala bab seterusnya menghimpunkan doa-doa lazim yang umum.

Berbaloi memiliki buku ini. Ia semacam refresh kepada pengetahuan sedia ada kau. Saiz dia pun kecil je, kecil sedikt dari tangan aku. Jadi, boleh diselit dan disimpan dimana-mana sahaja. :-)


No comments: