Saturday, January 05, 2013

Burger Bakar Che'gu Dungun

Dulu, tujuh tahun lepas, apabila mula-mula menjejak kaki ke Dungun, aku merasa sangat sukar mencari kedai makan yang menarik di Dungun. Mungkin kerana tekak Jawa aku tidak berapa selesa menerima makanan Pantai Timur yang terkadang kental manisnya.

Detik demi detik beranjak. Dan, peralihan detik itu semakin mengubah persepsi aku terhadap makanan Pantai Timur, tentu sekali makanan Terengganu. Boleh dikatakan hampir semua makanan Terengganu aku telah cuba. Dan, yang sangat mencandukan tentunya nasi kunyit dan laksam. Namun, kerana perlu menjaga kalori makanan, aku harus sedikit mengurangkan kecanduaan tersebut.

Kini, di Terengganu, mula melanda demam makanan segera dari barat. Setelah sekian lama KFC dan Pizza Hut bertapak, sudah mula ada gerai yang menjual chicken chop dan fish n chip. Tidak ketinggalan kedai tiruan Mama Chop Papa Grill di Pak Sabah yang rasa makanannya entah apa-apa itu. Orang Dungun makin kecanduan makanan barat apabila McDonald dibuka. Walaupun serata dunia galak memboikot, burger McDonald di Dungun kelihatan sangat laku laris.

Tapi, bagi kau yang ke Dungun, memboikot McDonald dan meleleh air liur tatkala mendengar perkataan "burger", aku cadangkan kau ke Burger Bakar Che'gu Dungun. Kedai ini terletak di jalan tepian pantai Dungun. Pelbagai variasi masakan burger diberi nama. Nama barat semuanya. Dan memandangkan aku hanya mendapat P8 subjek Bahasa Inggeris semasa SPM dulu, jadi, aku tidak tahu bagaimana harus menulis dan menyebut koleksi Burger Bakar Che'Gu Dungun. Tapi, kualiti, rasa dan servis kedai ini memang sedap. Kau akan terdiam tatkala menikmatinya walaupun kau jenis yang hanya berhenti bercakap ketika tidur.




Bagi mendalami lagi maklumat tentang Burger Bakar Che'Gu Dungun, kau boleh ketik DI SINI

3 comments:

Khairul Faizal said...

nampaknya Burger Chegu menjadi sebutan di Dungun ni...tapi belum berkesempatan lagi untuk mencobanya..

roshaizul said...

Kena cuba beb. Tapi kena datang awal!

emy zalya said...

kedai burger bakar che'gu dungun ni dekat mana? teringin nak rasa....