Tuesday, January 16, 2018

Cara Menjadi Jutawan Pada Usia 35 Tahun Dengan ASB

If you born poor, it’s not your mistake, But if you die poor, it’s your mistake - Bill Gates

Ok, hari ini Abang nak kongsi kehebatan compounding. Nanti ada pula yang merungut kata Abang kedekut ilmu. Abang ingat semua orang sudah tahu perkara ini, rupanya masih ramai yang tak tahu. Jadi Abang pun kongsi kepada kau.

Topik ini mesti tak ramai orang suka baca sebab fitrah manusia hidup nak berseronok. Abang pun macam tu juga. Tapi fikir-fikirkanlah masa tua kita dan masa depan anak kita.

Dua screenshots di bawah ni Abang tunjukkan kehebatan compounding dan kalau dari awal kau menyimpan, sikit sahaja modal yang diperlukan untuk duit kau membiak. 

Contoh di bawah ni takde kena mengena dengan Abang. Kau jangan memandai-mandai nak kata ini situasi sebenar yang Abang buat. Abang bagi contoh sahaja.

Ok, kalau ada rezeki lebih, bila anak kau lahir, selepas 6 bulan, pergi la buka akaun ASB 1 & ASB 2 di mana-mana agen PNB. Masukkan dalam akaun anak kau RM100k. Selepas 35 tahun, Insya Allah anak kau jadi jutawan. 



Kalau tiada RM100k, masukkan lah permulaan RM5k, dan setiap bulan RM500 tanpa gagal dalam akaun anak kau. Tapi, dividen jangan usik langsung, biar sahaja dalam akaun tu. Seronokkan kalau dapat tengok anak kita bergelar jutawan; dan paling penting, tak la menyusahkan kita kemudian hari.



Nanti mesti ada  malaun-malaun yang cakap, 35 tahun akan datang, RM1 juta takde benda rasa,  kena telan dek inflasi katanya. Jangan sembang lebat la kau cakap pada dia. Kalau tahun 2018 pun takde saving RM100k tunai. Kalau tak mampu ikut dua cadangan di atas, bolah buat pinjaman ASB (ASBF), pandai-pandai la kau olah.

Tapi andai kata kau tiada  modal seperti di atas, jangan risau, mari datang jumpa Abang, kita menangis sama-sama. Abang ada ilmu ASBF percuma untuk kongsi dengan kau. Kalau ilmu percuma kau tak nak, baik kau meninggal je.

Ilmu yang Abang nak bagi ni, Abang dapat dari tok guru Abang, Ahmad Khairani Hashim dan dia amanahkan untuk Abang kongsi secara percuma. Kalau ikutkan hati Abang, baik Abang main Motorsport je, tapi sebab dia bising cakap Abang selfish. Lalu, Abang pun bersemangat la nak kongsi dengan kau. 

Tapi untuk 3 minggu ni, Abang memang takde masa. Ada kekangan kerja. Atau kau bole stalk FB tok guru Abang ni untuk dapatkan contact person.

Jangan kau sangka Abang nak suruh kau join MLM atau mana-mana skim. Boleh tanya kawan-kawan Abang yang abang dah kongsi ilmu ASBF ni, ada tak Abang suruh masuk mana-mana skim atau paksa diorang beli apa-apa barang dengan Abang.
-----
p/s:
1. Post ini dirembat dengan izin dari Facebook Mohd Hazree Hashim. Boleh follow beliau
2. Boleh follow juga Facebook Ahmad Khairani Hashim, untuk belajar banyak tips pengurusan kewangan dengn ASB.
3. Boleh baca kemahiran ASB di http://kentzigebruang.blogspot.my/

No comments: