Friday, September 14, 2018

Cara paling bangang untuk memahami enthalpy.



Thermodynamics adalah antara matapelajaran yang dikatakan susah bagi kebanyakan pelajar yang mengambil jurusan kejuruteraan jentera.
.

Thermodynamic memerlukan kau memahami teori yang bendanya kau tidak nampak dengan mata kasar. Ia di dalam. Ia di awangan.
.

Lalu, jika kau tidak memahami teori, kau tak akan dapat menyelesaikan masalah thermodynamic. Akhirnya, kau akan gagal matapelajaran itu beberapa kali. Macam aku.
.

Dulu, antara yang teori dan konsep yang aku tidak faham adalah enthalpy. Menurut Google, enthalpy adalah

"a thermodynamic quantity equivalent to the total heat content of a system. It is equal to the internal energy of the system plus the product of pressure and volume."
.

Walaupun telah menggunakan khidmat kamus Oxford masih lagi suatu ketika dahulu aku tak faham-faham istilah tersebut. Banyak makan kepala ikan agaknya.
.

Namun, bila mula mengajar, datang ilham untuk aku menerangkan istilah tersebut. Ilham itu semacam datang sekali dengan ingatan aku kepada guru-guru Thermodynamics aku.
.

Baiklah. Begini. Rumus Enthalpy adalah
H = U + Pv

Dimana H itu adalah enthalpy
U adalah tenaga dalam
P adalah tekanan
dan v adalah isipadu.
.

Sekarang cari batang pisang. Tumbuk batang pisang itu sekuat hati.
.

Kau akan nampak batang pisang tu berlekuk sebab tumbukan kau.
.

Apa? Tak lekuk? Argh! Tumbuk macam Sajat memang la tak lekuk.
.

Lekukkan disebabkan oleh perubahan enthalpy mendadak. Ia disebabkan oleh tenaga dari dalam diri kau untuk menumbuk (U) ditambah dengan kekuatan tumbukan kau (P) serta isipadu penumbuk kau (v).
.

Jadi, kalau kau tumbuk tak berlekuk, barangkali tenaga dalam (U) kau tak cukup kuat. Atau tumbukan kau lemah (P). Atau penumbuk kau kecil (v).
.

Kalau tak jumpa batang pisang, tumbuk je la apa-apa pun. Mata jiran sebelah contohnya. Tapi, risiko tanggunglah sendiri.


No comments: