Pages

Sunday, September 23, 2018

Kedai Makan Terbaik di Kuala Terengganu: Nasi Dagang Atas Tol

Terengganu, dia punya signature dish nasi dagang. Ia sinonim. Bagai aur dengan tebing. Macam Fattah dengan Fazura.
Terengganu - Nasi dagang
Aur - Tebing
Fattah - Fazura
Nasi dagang banyak versi. Terutama dari segi pemilihan beras. Ada yang campur beras biasa dengan beras pulut. Ada yang pakai beras wangi. Malah, ada juga beras khusus untuk buat nasi dagang.
Nasi dagang disediakan secara kukus bersama gaulan santan dan halba. Itu bahan asasnya. Kalau secara tanak, lebih dikenali dengan nasi kuboli.
Aku jenis makan tak memilih. Kalau batu dan kayu boleh dimakan, aku bedal juga. Begitulah halnya dengan nasi dagang. Asal namanya nasi dagang, ia sedap pada aku.
Nasi dagang lawannya gulai ikan tongkol/aya. Boleh letak acar timun supaya rasa tak jemu. Telur rebus juga boleh ditambah sebagai lauk penambah selera.
Kalau kau jenis makan memilih dan hendak menikmati nasi dagang yang sedap, kau boleh mencuba Nasi Dagang Atas Tol. Atas Tol ni nama kampung. Tiada kaitan dengan plaza tol.
Dari Bandar Kuala Terengganu, kau cari jalan menghala ke Kuala Berang. Sampai di Pengadang Baru, kau akan nampak kedai kain batik Desa Murni warna jingga di sebelah kiri kau. Masuk simpang di situ. Kau jalan terus sampai kau jumpa kesesakan jalan raya di dalam jalan kampung. Ha. Itulah dia.
Takpun, kau Waze je. Ada dalam tu.
Namun, aku nasihatkan kau pergi seawal mungkin. Selepas subuh, sebelum lalat terbang. Jika kau lewat seawal 7.15 pagi, kau tetap perlu beratur. Kalau lagi lewat, lagi panjang kau beratur.
Kau juga boleh cuba teh tarik ais dia. Nampak sedap, potong kaki.
Kedai ini boleh jadi destinasi kau jika ke Kuala Terengganu.
Menikmati Nasi Dagang Atas Tol bermaskud kau sudah menikmati Terengganu.

Sibuk betul tukang hidang

Panjang beratur. Sabar je la.

Hasil selepas beratur

No comments: