Thursday, September 13, 2018

Bermalam di Air Terjun Sekayu



Terengganu, banyak tempat yang menarik. Ramai orang luar menganggap Terengganu tempat yang jauh dan langka.
.
Antara yang menarik adalah Air Terjun Sekayu. Ia terletak di daerah Kuala Berang. Aku tak pasti jaraknya dari bandar Kuala Berang, tapi aku rasa agak jauh.
.
Air Terjun Sekayu telah beberapa kali aku pergi. Pergi pagi, lalu pulang selepas tengahari.
.
Air Terjun Sekayu sebenarnya agak terkenal di kalangan penduduk tempatan. Hujung minggu, ramai orang tempatan mengambil peluang untuk berlibur dengan kos yang sangat murah.
.
Jadi, pada aku yang introvet, pergi ke tempat ramai orang adalah melemaskan.
.
Mujur, di Air Terjun Sekayu ada disediakan penginapan. Ada tapak perkemahan. Ada chelet. Ada juga rumah banglo kayu dua tingkat.
.
Semua kemudahan ini, termasuk kemudahan lain, kebersihan dan keselamatan diuruskan oleh Jabatan Perhutanan.
.
Jumaat beberapa bulan lepas, aku dan Pn. Nurul cuba bermalam di sana. Aku terdorong oleh tulisan Puan Norazlina Ahmad Bakhtiar.
.
Kami memilih chelet. Chelet ini dilengkap 1 katil double dan 1 katil single. Ada penyaman udara dan kipas.
.
Namun, chelet ini seadanya sahaja. Kalau nak dibandingkan dengan Seri Malaysia, Seri Malaysia 40 kali ganda lebih baik agaknya.
.
Bilik tiada televisyen. Bilik air tiada shower mahupun baldi. Ada getah paip sahaja. Tapi pendek pula. Kalau mandi boleh jirus takat perut. Kalau cangkung boleh jirus takat bahu. Nasib baik aku ada kemahiran tersendiri nak basahkan kepala. Azab.
———
Kami sampai menghampiri tengahari. Orang sangat ramai dan suasana hingar. Lalu kami daftar masuk. Kemudian, aku keluar untuk sembahyang Jumaat. Agak lewat. Selewat itu pun masih lagi orang sejantina dengan aku berpusu masuk. Musafir agaknya. Tak pun transgender.
.
Lepas Jumaat, orang masih ramai. Puan Nurul tenang sahaja keluarkan portable stove dan mula memasak. Sebahagian bahan mentah kami bawa dari Dungun. Sebahagian lagi kami beli di pasar Kuala Berang.
.
Selepas asar, barulah kami turun ke sungai. Dekat sangat dengan chelet. Tak sampai 50 langkah dah sampi. Pengunjung semakin kurang. Agak selesa untuk mandi-manda.
.
Pukul 6 kami naik. Selepas bilas badan dengan azabnya, azab lain datang pula. Lampu satu sahaja yang menyala. Lampu downlight yang kecerahannya sama macam lampu dynamo basikal.
.
Dengan cahaya remang malap, kami bersteamboat malam itu. Suasana yang nyaman dan sunyi memang ngam pekena steamboat.
.
Kami habiskan sisa malam dengan membaca buku. Mujur ada bekalan. Kalau tak, boleh mati kutu.
.
Pagi sebenarnya paling seronok. Seawal 7.15 pagi kami dah turun ke sungai. Memang tiada pengunjung. Yang ada cuma pekerja yang membersih dan mengutip sampah yang ditinggalkan oleh sebahagian pengunjung yang musibat dan tak bertamadun. Elok orang macam ni duduk dalam kurungan zoo.
.
Puas hati dapat mandi dalam suasana pagi yang sejuk dan tenang. Hilang segala beban di kepala.
.
Pukul 9 pagi kami naik setelah pengunjung mulai ramai.
.
Ada beberapa perkara kau perlu pertimbangkan jika hendak bermalam di sini.
.
Pertama, cheletnya seadanya sahaja. Tiada tv. Liputan telefon pun terhad. Jangan berangan nak main Facebook. Boleh main wasap je. Itu pu berasap nak tunggu dia sent.
.
Kedua, kalau bawa makanan dan memasak, simpan dengan elok. Bersihkan sentiasa. Tikus dan serangga cepat je kalau dibiarkan.
.
Ketiga, kedai makan agak jauh. Laluan keluar untuk ke bandar Kuala Berang pada waktu malam agak menyeramkan.
.
Keempat. Selain hari Sabtu dan Ahad, pengunjung tak ramai. Masa aku menginap tempoh hari, hanya ada 3 chelet sahaja bersewa.
.
Bagi tempahan, boleh tengok gambar.





No comments: