Monday, September 17, 2018

Trivia PRU14 Terengganu.

Ramai di FB ini menulis analisis pasca PRU14 yang berat dengan teori dan kebarangkalian. Ada juga aku berangan untuk tulis analisis macam itu. Tapi, tak tercapai kepala otak aku untuk menulis seberat itu. Jadi, aku tulis yang ringan-ringan sahajalah. 

Aku analisis data yang ada depan mata sahaja. Deskriptif. Yang nyata.

Berikut analisis PRU14 di Terengganu. Kenapa Terengganu? Sebab aku mengundi di DUN Rantau Abang, Parlimen Dungun. 

1. Invoke meramalkan PAS akan kalah teruk di Terengganu beberapa hari sebelum PRU14. Namun, ramalan itu meleset. Ialah, nama pun ramalankan. Nampaknya PH yang kalah teruk.

2. Kesemua 8 kerusi parlimen dan 32 kerusi DUN ditandingi 3 penjuru antara BN, PH dan PAS. Tiada calon bebas mahupun parti lain seperti PRM atau PSM yang bertanding.

3. PAS menang 22 kerusi DUN dan layak membentuk kerajaan dengan majoriti 2/3. 10 kerusi lagi dimenangi BN. PH tidak menang apa-apa.

4. Bagi kerusi Parlimen, PAS menang 6 kerusi. Baki 2 kerusi dimenangi oleh BN di Besut dan Hulu Terengganu. PH kosong kerusi.

5. Calon PH hilang deposit di 29 kerusi DUN. Hanya di Chukai, Bandar dan Ladang calon PH tidak hilang deposit. Tiga kawasan ini adalah kawasan bandar.

6. Calon PH hanya tidak hilang deposit di kerusi parlimen Kemaman dan Kuala Terengganu. Kerusi perlimen yang lain calon PH hilang deposit. Dua parlimen ini juga kawasan bandar.

7. Kesemua calon PH yang bertanding di DUN dan parlimen mendapat tempat ketiga.

8. Majoriti tertinggi bagi kerusi parlimen diperolehi oleh calon PAS Marang, Abdul Hadi Awang dengan 21954 undi.

9. Majoriti terendah pula bagi kerusi parlimen diperolehi oleh calon PAS Kemaman, Che Alias Hamid dengan 2163. Menariknya, beliau menewaskan penyandang Ahmad Shabery Bin Cheek.

10. Majoriti tertinggi DUN adalah di Wakaf Mempelam sebanyak 7378 undi, diperolehi oleh calon PAS Wan Sukairi Bin Wan Abdullah. 

11. Majoriti terendah DUN pula adalah di Ajil sebanyak 4 undi. Ya Tuan/Puan, empat undi sahaja. Undi ditolak di Ajil adalah sebanyak 285. Jauh lagi besar dari undi majoriti. Pemenang DUN Ajil ini ialah Maliaman Bin Kasim, calon PAS.

12. Selain Ajil, pertandingan sengit juga berlaku di Bukit Besi yang dimenangi calon BN dengan majoriti 46 undi. Manakala di Jabi, majoriti adalah sebanyak 55 undi dan dimenangi juga oleh calon PAS.

13. Selain Ajil, Bukit Besi dan Jabi, pertarungan sengit (majoriti kurang 1000) turut berlaku di
- Kuala Besut (BN menang majoriti 146 undi)
- Batu Rakit (BN menang majoriti 299 undi)
- Ladang (PAS menang majoriti 363 undi)
- Pengkalan Berangan (PAS menang majoriti 490 undi)
- Air Putih (PAS menag majoriti 746 undi)

14. PAS boleh menang lebih banyak kerusi sekiranya pertandingan satu lawan satu dengan BN dan undi PH dijumlah sekali dengan PAS.
Bagi kes sebegini, PAS akan menyapu bersih kerusi parlimen. Manakala di kerusi DUN PAS akan kalah hanya di Hulu Besut, Permaisuri, Langkap, Seberang Takir, dan Telemung.

15. Peratus keluar mengundi terendah adalah di DUN Bandar sebanyak 80.7% manakala yang tertinggi adalah di Bukit Payung sebanyak 89.2%.

16. Calon PH gagal mendapat lebih 1000 undi di Hulu Besut, Jabi, Permaisuri, Langkap, Batu Rakit, Buluh Gading, Seberang Takir, Bukit Tunggal, Ru Rendang, Telemung, Manir, Kuala Berang, Ajil, Bukit Besi, dan Rantau Abang. 15 kerusi semuanya. Kebanyakkan kerusi adalah di luar bandar dan sub-bandar. 

Sekian, analisis cap ayam aku. Kah kah kah. Mohon kau ulas di bahagian komen. Kata pahlawan papan kekunci. Inilah masanya untuk bertarung! Nyatakan pandangan kau. Sila kutuk post ini dengan kejam jika kau tak suka. Jangan kasihan langsung. Aku dalam usaha mengentalkan jiwa dengan cacian.

Share post ini dengan rakan-rakan kau. Ajak mereka menyerang secara berjemaah. Ayuh! 

Aku nak layan komen korang sambil menikmati kerepek tempe pedas dari fb.com/kerepekrangup


No comments: