Monday, March 03, 2008

Satu Hari Di Pejabat Pos Dungun, Terengganu

Kira-kira jam 2.00petang, selepas aku makan di kedai Selera Selatan, aku bersama rakan karibku Stim a.k.a Stimmy pergi ke Pejabat Pos Dungun untuk membeli wang pos dan sampul pos express.

Sampai di Pejabat Pos Dungun, aku terus mengambil nombor, krek...krek....1325. Nombor di kaunter menunjukkan nombor 1285. Erm...40 orang lagi siut!!!

Sambil menunggu nombor, aku borak-borak dengan Stim. Macam-macam yang kami bualkan, dari hal-hal pejabat, sampailah ke hal-hal rumahtangga Stim. Sampaikan pada satu tahap, aku dan Stim tak tau dah nak bual apa. Kaki naik lenguh, tunggu dah naik jemu. Aku tengok nombor kat kaunter...la, baru 1295 siut!!! Stim dah mula panas, aku pun panas gak.....panas hati. Huhuhuhuhuhu

Aku: Lambat giler siut!!!
Stim: Tu la pasal... Naik lenguh kaki aku!
Aku: Sejak kawin nih, lutut ko makin longgar ek!
Stim: Kepala hotak ko!
Aku: Marah nampak!
Stim: Diamlah ko!

Aku jeling nombor...baru 1297

Aku: Lambatnya stim....
Stim: Diorang kena belajar ngan Pejabat Pos Kluang, Johor (Stimmy asal Kg. Melayu, Kluang)
Aku: Apa pasal pulak?
Stim: Orang penuh kat pejabat pos tu, tapi laju gile nombor jalan
Aku: Oooohhh! Ye ke?
Stim: Ye la....
Aku: Ko tengok la tu... kaunter ada SEPULUH tapi yang bukak dua je...
Stim: Ye tak ye jugak. Patut la macam siput

Aku jeling lagi....baru 1299

Aku: Apa ko cakap tadi?
Stim: LAMBAT MACAM SIPUT!!!
Aku: Marah nampak?
Stim: Diam lah ko!!!

Kami membisu seketika....tiba-tiba (jeng jeng jeng)

Stim: Ni kalau siput jalan dari Paka agaknya dah sampai kat Dungun ni dah (Paka ke Dungun --- lebih kurang 15km)
Aku: Marah nampak?
Stim: Ko boleh diam tak?
Aku: Huhuhuhuhuhuh

Kami membisu. Aku ushar ushar awek awek kat Pejabat Pos Dungun tu (pergh, dapat dosa kering). Tiba tiba (jeng jeng jeng sekali lagi)

Mesin nombor: SATU TIGA DUA LIMA kaunter TIGA

Aku terus ke kaunter tiga.

Aku: Wang pos tiga puluh ringit dua
Kerani Pos Dungun: Enam puluh satu ringgit
Aku: Err...pos express sekali. Hok saiz A4 (oyak ganu skit)
Kerani: Se sampul empat riyal. Dua lapang riyal ah. Jadi, semue skali nam puluh sembilang
Aku: Bereh boh! Zup zap (pembayaran dilakukan)

Pastu aku pun beradar dari kaunter menuju ke tempat Stim berdiri

Stim: Tak sampai seminit Jam
Aku:Tunggu dekat sejam!!! Kalu Pejabat Pos Bandar Tenggara (kampung aku) tunggu 1 saat je, proses seminit.
Stim: Marah nampak?
Aku: Diam lah ko!!!

No comments: