Wednesday, January 20, 2010

Mereka Bukan Doktor...

Tahniah kepada pelajar baru yang mendaftar masuk ke Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin, Dungun. Kau semua memang hebat. Persetankan kutukan, kejian dan cemuhan yang mengatakan kau hanya layak masuk ke politeknik - IPTA kelas kedua. Apa yang penting, kerjasama kau wajib cemerlang dalam apa sahaja perkara yang memberi manfaat.

Setelah sesi pendaftaran pelajar baru selesai, aku bersiar-siar di sekitar politeknik; sekadar untuk melenguhkan kaki sahaja. Lalu, di beberapa sudut terdapat peringatan seperti berikut:-



Aku merasakan peringatan tersebut sangat masuk akal. Maklumlah kebanyakan petugas di kaunter pendaftaran adalah pensyarah teknologi dan kejuruteraan. Bukanya doktor, atau kakitangan perubatan. Masakan mereka mengerti filem x-ray yang menunjukkan tulang selangka engkau? Barangkali, mereka juga kurang pasti berapa banyak tulang selangka yang patut ada pada seorang manusia. Tapi, mereka sangat hebat merungkai persamaan Laplace songsang atau mentahkik persamaan Bernoulli atau mentakrif petua tangan kiri Fleming atau membaca bahasa pengaturcaraan C++ ataupun mengaplikasikan Teori McCaulay.

Jadi pelajar tidaklah perlu bersusah payah mengelek filem x-ray yang dapat menutupi abdomen dan dada mereka....

2 comments:

adanz said...

ha amik ko jam... er... hahahaha

roshaizul gagah berani said...

apek sesat mana la ni