Monday, January 18, 2010

Jepun - Dekat TapI Jauh



Tahun 1999, sekitar bulan Disember di Parit Kasan, Bukit Gambir, Muar, Johor

(Sila baca perbualan di bawah mengikut loghat Jawa)

Wak: Ngko belajar kat mana sekarang Jam? Kat poli ke?
Aku: Tak la Wak. Itu hari ada cadang juga nak belajar poli. Tapi tawaran ITO datang dulu. Jadinya saya kat ITO la sekarang.

Wak: Wah! Bagusnya ngko. Belajar sampai ITO. Dah bila penerbangan baliknya?
Aku: Penerbangan balik?

Wak: Ye la, balik Jepon.
Aku: Balik Jepon?

Wak: La...bocah ini kok. Ngko kata tadi ngko belajar kat ITO.
Aku: Aaahhh, saya memang belajar kat ITO.

Wak: Habis tu, ngko nak balik ITO mesti la naik kapal terbang pergi Jepon.
Aku: Eh, bukan kat Jepon la wak. ITO kat Parit Raja je.

Wak: La...dekat aje rupanya...

Begitu anggapan sepupu mak aku bila aku mengatakan bahawa aku belajar di ITTHO, singkatan untuk Institut Teknologi Tun Hussein Onn. Kemudian, ia dinaik taraf menjadi Kolej Universiti dengan singkatan KUiTTHO. Kini, ia menjadi universiti penuh dengan singkatan UTHM.

Sepengetahuan aku, ada satu tempat bernama Parit Jepon yang terletak di Ayer Hitam, Muar.
Sepengetahuan aku juga, kenderaan amfibia aku disalin dari sebuah kereta Jepun yang terkemuka.
Sepengetahuan aku lagi, bahawasanya Gaban berasal dari Jepun.
Sepengetahuan aku yang seterusnya, banyak barangan elektronik di rumah kau adalah dari Jepun.
Sepengetahuan aku yang terakhir - gadis Jepun memang putih dan jelita. Huhuhuhuhuhu...

Ternyata Jepun dekat tapi nun jauh di hemisfera utara....

No comments: