Sunday, January 10, 2010

Apam Balik Dungun

Aku penggemar apam balik. Bukan semenjak sudah kahwin ni, tapi, lama dahulu, sejak zaman remaja lagi. Dengan rasanya yang gebu, lemak dan manis; ternyata ianya sangat mengujakan!

Di Dungun, agak sukar untuk mencari apam balik pada hari-hari biasa. Biasanya aku akan beli apam balik di pasar malam hari Isnin berhampiran lampu isyarat Jalan Melati. Juga, aku membeli di pasar malam hari Khamis di hadapan pejabat pos dan perpustakaan awam Dungun.

Tapi, ada suatu hari Jumaat, aku ke pasar awam Dungun. Mencari awek-awek jelita ikan dan sayur bersama Pn. Nurul tercinta. Lalu terjumpa sebuah gerai apam balik yang begitu ramai pengunjung. Memang meriah gerai itu. Terdapat berbelas kuali apam balik dan kira-kira lima orang pekerja. Aku tak pernah jumpa gerai apam balik semeriah itu sebelum ini.




Walaupun ramai pekerja dan banyak kualinya, tetapi aku menunggu hampir 15 minit untuk mendapatkan 2 keping apam balik. Pelanggan gerai itu sangat ramai!!! Menarik lagi, ada lebih sepuluh jenis apam balik yang dijual di gerai ini.

Maaf, aku tak dapat mengambil gambar apam balik yang aku beli. Begitu teruja untuk menikmatinya. Rasanya memang sedap. Fuh!

No comments: