Saturday, January 16, 2010

Sate Ikan, Ergonomik dan Payung...

Lagi cerita pasal makan. Tak tahulah kenapa kebelakangan ini aku gemar memaparkan post mengenai makanan.

Ok, kali ini cerita aku berkisar dengan sate ikan. Seperti post sebelum ini, aku juga tidak tahu apakah nama sebenar makanan ini. Tapi, secara kasarnya ia adalah bebola ikan yang dicucuk dengan lidi, lalu dibakar.



Ia amat enak bila dicicah dengan sosnya yang tersendiri. Sosnya kelihatan sama dengan sos cili biasa. Cuma, pada hemat aku, ia dibuat sendiri menggunakan bahan-bahan seperti tepung kanji, lada dan gula.

Pn. Nurul amat gemar sate ikan ini. Kerap kali duit aku terbang RM2 apabila beliau menjumpai sate ikan yang berharga 20sen secucuk ini.

Rasanya sate ikan ini banyak kedapatan di Terengganu. Biasanya penjual menjaja menggunakan basikal ataupun motosikal. Peniaga ini misalnya, menggunakan motosikal sebagai gerainya. Ternyata gerainya begitu sistematik susunannya dan mempunyai ciri-ciri ergonomik yang agak bagus. Terdapat bekas atau ruangan yang sesuai untuk sate yang belum dibakar, yang sedang dibakar dan yang telah dibakar. Juga, terdapat bekas khas untuk plastik dan sosnya.

 
 
Tambah menarik, ada payung pada gerai beliau. Lagi menarik beliau hanya mengubahsuai payung yang biasa sahaja.



4 comments:

adanz said...

bos, mana entri mereka bukan doktor?

roshaizul gagah berani said...

beberapa hari lagi keluar. ada masalah sikit. huhuhuhuh

nuaeman said...

Tuan Blog,

saya mohon mengambil gambar sate ikan itu untuk post di blog saya ya.. akan saya bertahu sumbernya...

roshaizul said...

takde masalah bos. ambil je. blog ni open source. huhuhuhuu