Tuesday, December 07, 2010

Diploma Urutan Melayu





Politeknik Malaysia telah mengadakan kursus baru yang amat menarik aku kira, Diploma Urutan Melayu.

Barangkali ada yang berfikiran nakal, sinis dan septikal terhadap pengajian diploma tersebut. Aku pasti akan ada yang terbayang wajah gadis-gadis dari China dan Indonesia yang genit dan memberahikan tatkala mendengar perkataan 'urutan'. Tidak hairan pada aku kerana sering dipaparkan oleh berita televisyen arus perdana tentang serbuan oleh pihak berkuasa terhadap rumah 'urut'.

Tapi, seharusnya kau perlu tahu bahawa penyakit strok tidak dapat diubati oleh perubatan moden, tapi boleh dirawat dengan kaedah urutan melayu dan akupuntur cina. Kau juga perlu tahu bahawa ada hampir sedozen hospital di Malaysia yang mewujudkan Unit Perubatan Tradisional dan Komplimentari; yang mana urutan melayu turut terkandung dalam senarai perkhidmatan yang ditawarkan. Kau juga harus tahu bahawa ada sejumlah IPT yang menawarkan diploma dan ijazah dalm bidang urutan melayu dan perubatan alternatif.

Sebetulnya, aku tidak pasti politeknik manakah yang menawarkan kursus tersebut. Politeknik Shah Alam barangkali. Owh, jangan terdetik di hati kau "Aik? Kau kan pensyarah politeknik? Tak kan la tak tahu?"

Kau semua harus tahu bahawa di Malaysia terdapat kurang lebih 2 dozen politeknik dan beribu poliklinik dan berpuluh-puluh program pengajian yang ditawarkan. Banyak perkara lagi harus aku fikirkan berbanding perkara di atas. Hahahahahaha

No comments: