Friday, June 24, 2011

Pasar Tani Stadium Larkin

Tempat agak biasa juga di kalangan warga Johor Bharu. Pasar Tani Larkin. Terletak di tempat letak kereta Stadium Tan Sri Dato Hj Hassan Yunos, pasar tani ini boleh dikatakan antara yang terawal di Malaysia.


Di sini juga antara punca rezeki Abah aku. Jadi, sangat kerap aku ke sini. Sekitar tahun 1991/92 aku sudah mula membantu Abah berniaga di sini. Dari hanya satu tapak berkembang hingga mampu menyewa lima tapak dan kembali menyusut kepada dua tapak sahaja.


Dulu, Pasar Tani ini sangat meriah dan sangat ramai orang. Seingat aku, pernah dulu Abah terpaksa berulang-alik sebanyak sehingga 3 kali  dari Bandar Tenggara ke Pasar Tani Larkin sejaun 60++km pada setiap Sabtu bagi memenuhi permintaan yang sangat menakjubkan.


Namun, dengan pertambahan pasaraya besar dan peraturan kerajaan Singapura dan kastam Malaysia, jumlah pengunjung semakin berkurangan, terutama dari Singapura. Tapi, suasana Pasar Tani Larkin ini semakin meriah dengan kehadiran Pasar Minggu yang betul-betul terletak di sebelah Pasar Tani Larkin.


Dan, tempoh hari Pn Nurul beria-ia mahu melihat keadaan Pasar Tani Larkin. Tapi, bukan Pasar Tani yang menjadikan beliau teruja. Pasar Minggu yang banyak gerai menjual tudung dan blouse menjadikan belia teruja!






Pn. Nurul berkata "Abbaaaannnggg....cantik-cantik tudung kat sini. Kat Terengganu takde macam ni".
Aku: Ye ke? Abang tengok sama je.
Pn. Nurul: Lain la Bang. Tengok ni, cantik-cantik. Murah pula tu! Murah giler. Tak dapat harga dan design macam ni kat Terengganu.
Taukey gerai: Ha..betul kak. Lagipun tudung ni kami design sendiri.
Aku: (Dalam hati) Cis!


Terlintas juga untuk mengimport tudung-tudung itu ke Terengganu. Tapi, aku fikir kami perlu dulu fokus ke bisnes kami sekarang. :-)

No comments: