Monday, February 18, 2019

Edit Video dengan Vue Vlog App

Aku mula belajar buat video pada tahun 2009 kalau tak silap aku. Pada masa tersebut, telefon bimbit tidaklah secanggih sekarang. Telefon berkamera secara puratanya mampu menyokong saiz sebanyak 360p sahaja. Macam video 3gp.

Aku tak ingat video apa yang pertama kali aku buat. Tapi, bila tengok balik video-video yang aku buat pada awal-awal aku belajar video, rasa nak muntah. Kah kah kah. Shot berterabur, kamera bergegar, jalan cerita tiada, edit tak tajam. Pendek kata macam gam**g. Tapi, itulah, bila kita nak buat, buat sahaja. Tak perlu sempurna. Bila kau buat, baru kau tahu bahagian mana yang kau perlu sempurnakan.

Masa aku baru berkecimpung, aku shot video pakai viemcam yang guna mini dv. Mini dv ni macam kaset, tapi saiznya kecil. Sudah shooting, kau perlu convert video dalam mini dv ke bentuk digital untuk diedit. Ini azab. Kalau video kau 30 minit, kau perlu tunggu 30 minit juga untuk convert. Itu azab pertama. Azab kedua, mini dv tu boleh rekod maksimum 65-70 minit sahaja. Azab ketiga. Harga satu mini dv boleh cecah harga RM40. Jadi biasanya aku guna balik mini dv yang sudah di convert. Kena guna teknik blank capture. Ini pun ambil masa 65-70 minit.

Azab sengsara itu tidak berkesudahan di situ. Video perlu melalui proses editing. Editing tidaklah berapa azab. Yang azabnya, masa nak render. Video 5 minit boleh makan masa satu hari untuk render.

Masa berganti. Tahun berganti. Cara untuk shot dan edit video semakin mudah. Kebanyakan telefon bimbit sekarang boleh mengambil video dengan kualiti HD. Juga, banyak app untuk edit video di Playstore atau Apple Store. Proses editing dahulu, untuk video 5 minit boleh makan masa sehari suntuk, kini, dalam masa setengah jam boleh siap.

Kini aku selesa menggunakan App Vue. Ini beberapa kelebihan Vue.

1. Boleh rotate video. Kebanyakan app tak boleh.
2. Boleh trim video 1 dan 2.5 saat. Senang. Just pilih dan slide sahaja.
3. Boleh shot dalam app. Ini pun senang juga. Shot sambil edit.
4. Filter (color grading) mudah dan banyak pilihan. Nak setting sendiri pun boleh.
5. Render cepat. Video 5 minit,  5 minit render.



Namun ada beberapa kekurangan Vue.

1. Saiz video kecil. 720p sahaja. Ini kekurangan yang membuatkan aku sedikit ralat dengan Vue.
2. Vue versi android banyak bugs. Geram betul.

Ini contoh video yang aku edit sepenuhnya dengan Vue.



No comments: