Thursday, February 14, 2019

Ulas Buku: Alegori Rumah Api

Ini buku kedua Matluthfi yang aku baca selepas buku Momen-Momen Matluthfi.
Aku mula menjadi penggemar pemikiran beliau bila aku terdedah kepada vlog beliau di Youtube kurang lebih 6 7 8 tahun lepas.
Buku Momen Momen aku rasa biasa sahaja. Sekadar kompilasi tulisan beliau di Facebook. Juga, hampir sama dengan buku-buku tulisan kompilasi dari penulis-penulis Melayu baru.
Hinggakan aku tak rasa nak beli tulisan beliau seterusnya sebab aku seolah dapat menjangkakan isinya.
Entah bagaimama Tuhan gerakkan hati aku untuk beli buku ini. Mulanya, lama ia terperuk tidak langsung dibuka.
Entah bagaimana juga, Tuhan gerakkan hati aku untuk baca buku ini. Kawan, ini buku yang WOW. Penuh kiasan, dan mencabar kepala otak aku untuk memahami.
Ada beberapa bahagian, Matluthfi berfalsafah. Ada sesetengah bahagian, bacaan santai ringan.
Ia semacam menu nasi campur. Ada gulai daging, ayam goreng, sayur kobis dan sambal belacan. Lawan pula dengan teh o ais limau. Fuh!
Kalau kau minat buku tulisan kompilasi yang bukan mainstream, inilah dia!
——
Copy paste dari Bacalah


No comments: