Pages

Wednesday, February 13, 2019

Pelbagai Resepi Ubi Kayu

18 tahun lepas, masa aku aktif ikut bapak aku buat kebun dan jual buah, tak pandang sangat aku dengan ubi kayu.
Ialahlah, harga kebun baru 50sen sekilo. Kalau jual runcit, paling mahal pun RM1.
Lalu, dibiarkan sahaja babi yang makan ubi-ubi itu.
Tempoh hari, aku ke pasar Manir. Pasar ini wajib Pn.Nurul ajak aku pergi setiap kali balik Kuala Terengganu.
Kami beli 3 batang ubi kayu besar lengan budak 10 tahun. RM6. Harga sekilo RM4.
Aku macam tak percaya sebatang tu RM2. Aku syak timbang peniaga tu rosak.
Balik rumah, bila siang ubi tu, sebahagiaannya dan jadi kayu. Kayu betul lah!
Tak puas makan ubi kayu hari tu.
——
Mujur aku ada tanam ubi tepi rumah. Rabu lepas, balik kerja terus aku cabut ubi. Layan bini.


Muka nampak gembira. Dalam hati siapa yang tahu.

Ini hasil 2 pokok. Kalau tanam 20 pokok, aku dah boleh meniaga ubi agaknya.

Terus bini aku masak 3 macam ubinya.

PERTAMA: UBI REBUS

1. Siang kulit ubi. 

2. Potong kecil.

3. Basuh bersih.

4. Rebus air tenggelam sampai empuk. Boleh letak garam atau gula ikut suka kau.

Kau cucuk dengan garpu kalau nak tahu dia empuk atau tak. Kalau kau cucuk, garpunya terus meluncur masuk, maknanya dah empuk la tu.

Kalau kau dah rebus sejam tapi garpunya tak meluncur masuk, maknanya ubi kau kayu. Kau buang je la.


KEDUA: UBISIRA GULA MELAKA

1. Siang kulit ubi. 

2. Potong kecil.

3. Basuh bersih.

4. Rebus air tenggelam sampai empuk. Dah empuk, buang air rebusan. Tinggalkan sikit. Lepas tu masuk gula nisan atau gula melaka. Jangan masuk batu nisan.



KETIGA: UBI GORENG KARI

1. Siang kulit ubi.

2. Potong kecil, lagi kecil dari dua resepi sebelumnya

3. Basuh bersih.

4. Toskan air basuhan.

5. Gaul dengan serbuk kari. Boleh juga tambah kunyit dan garam ikut selera kau.

6. Panaskan minyak untuk masak tenggelam. Masuk ubi bila minyak betul-betul panas.

7. Bila dah masuk ubi, setkan api sederhana. Lepas tu tutup kuali.

8. Kau tengok dah kekuningan ubinya, angkat.

9. Fuh, ini langka! Tak jumpa di kedai.


Kena lawan dengan sambal kicap. Ini resepinya.

1. Tumbuk cili. Takut pedas, pakai lada. Masuk sekali bawang putih seulas dua.

2. Masuk kicap lemak manis.

3. Cicah ubi tadi di dalamnya. Fuh!

No comments: