Friday, February 15, 2019

Resepi Ubi Getuk

Selain ubi goreng kunyit, pada aku, ubi sedap juga dibuat getuk.

Nah, ini resepinya.

1. Siang ubi kayu. Potong kecil dan rebus sampai empuk.

2. Masa panas-panas tu, kau lenyek ubi tadi sampai lunyai. Pakai bontot cawan.

3. Masuk kelapa parut, ikut suka kau. Kalau aku suka satu bahagian ubi dengan satu bahagian kelapa.

4. Masuk gula pasir dan garam ikut suka kau. Aku suruh bini aku letak sikit je, bagi ada rasa sikit.

5. Lepas tu gaul sebati. Dah sebati, kau masuk dalam loyang, mampatkan macam buat nasi himpit. Bila dah sejuk boleh potong kiub dan cicah dengan sambal tumis.

6. Ataupun kau boleh bentuk bulat-bulat dan celup tepung lalu goreng tenggelam minyak. Tepung dan cara masak macam kau goreng pisang. Yang ni sedap dicicah sambal kicap.

Di Terengganu, aku tak jumpa lagi kedai jual getuk. Mujur Pn. Nurul dah pandai buat sekarang. Untung aku dapat bini pandai masak.


Ubi getuk sedap dicicah sambal kicap!


No comments: