Pages

Sunday, April 13, 2008

Cari Makan Ke Cari Pasal?

Post kali ni berkisar tentang gelagat segelintir (bukan semua) pekedai makan di Terengganu.

Apa yang aku perasan, harga makanan di Terengganu ni sedikit mahal dari Johor, terutamanya di bandar-bandar Terengganu yang utama, Kuala Terenganu-Dungun-Kemaman. Kalaupun tak semua kedai yang mahal, tapi aku boleh kata kebanyakannya. Barangkali kerana limpahan minyak yang banyak di kawasan Kuala Terengganu-Dungun-Kemaman. Jadi para pekedai makan ni menaikkan harga makanan dengan anggapan pekerja-pekerja industri minyak dan gas di kawasan tersebut mempunyai gaji yang tinggi tanpa mengira golongan pekerja yang lain seperti buruh, kerani, mahupun guru. Contoh paling ketara kuih. Harga "piawai" di kawasan tersebut 40sen sebiji. Erm...

Seperkara lagi, ada segelintir kedai yang menaikkan harga sesuka hati jika diaorang tahu aku ni "orang luar". Penah sekali aku makan nasi campur di Medan Selera Batu Buruk. RM23 untuk tiga orang makan!!! Lebih kurang RM7 seorang. Walhal kami hanya makan yang biasa-biasa jer. Nasi, ikan/ayam, sayur. Penah sekali tu aku makan kat satu kedai kat Dungun ni (tapi kedai tu dah tutup dah-dah kaya kot tokei dia), kuew tiow gereng dan nescafe "O" ais - RM5.50. Dah la tak sedap. Aku masak lagi sedap! Huhuhuhuhu.

Jadi, aku kalau nak makan kat kedai yang aku tak biasa kat area Kuala Terengganu-Dungun-Kemaman, aku akan tanya harga makanan dulu. Kalau aku rasa munasabah, aku makan ah kat situ. Kalau aku rasa mahal, aku terus blah. Cara ni memang berkesan beb!

Penah sekali tu aku borak ngan Ikang (member aku sejak belajar kat ITTHO dulu), asal dari Paka, Terengganu
Aku: Kang, apsal harga makanan kat Terengganu ni mahal?
Ikang: Ye ke?
Aku: Aku selalu kena ketuk kat kedai makan siut.
Ikang: Huhuhuhuuh. Jangang katakang mung, aku pun kerap kena...
Aku: Kena apa?
Ikang: Kene ketuk ah...
AKU: Ye ke?
Ikang: Ye le. Aku buleh makang muroh kat Paka je. Sebab ramai kenal aku situ. Kalau aku gi mamang ke, ganu ke, dungung ke, kerteh ke aku kena supa mung gak jang.
Aku: Apsal jadik camtu ek?
Ikang: Tah la jang. Aku pung naik segang ngang kawang2 orang luor nih, selalu merungut pasal makang kat sini. Aku pong dok tahu nak oyak guane...
Aku: Ermm....

p/s: Kadang-kadang aku rasa cam nak cari pasal gak dengan tokei kedai makan cekik darah ni. HUhhuhuhuhuhh

2 comments:

PakciQue said...

Sekali je pernah pergi Ganu. Entah ye. Apa mentaliti mereka agaknya kan.

roshaizul said...

tu la pasal...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin