Saturday, June 14, 2008

Jangan Kau Beli Kereta Itu

Masa aku pergi Shah Alam tempoh hari, aku sempat berjumpa kawan serumah aku masa belajo dulu, Faiz. Tujuan utama perjumpaan tersebut adalah kerana Faiz ingin menerangkan kepada aku tentang satu bisnes, Hai-O. Faiz membawa bersama rakan beliau iaitu Sharil, Jack dan Han. Lalu dengan penuh provokasi dan berkobar-kobar, mereka telah menerangkan kepada aku pasal Hai-O. Pada satu tahap, Han bertanya kepada aku,

Han: Ijam, apa kereta impian ko?
Aku: Err....Nissan AD Resort...

Bila mendengar jawapan aku itu, mereka secara beramai-ramai telah menggelakkan aku sepenuh hati.

Faiz: Nissan AD Resort je Ijam?
Shahril: Itu impian ko sekarang, masa duit tak berapa nak ada!!!
Jack: Ok, ok. Gini Ijam, kalau ko join bisnes ni, tiap-tiap bulan ko boleh beli Nissan AD Resort tu!

Aku turut sama mentertawakan diri aku sendiri. Tapi sebenarnya, aku terasa kecil hati.... Tak tau kenapa. Barangkali aku tidak berfikiran seperti mereka. Memang segalanya perlukan duit. Tapi duit bukan segalanya... Dan lagi, pada aku aku tak mahu jadi kaya, tapi aku harus jadi kaya!!!

3 comments:

Anonymous said...

Ya.. kita faham sangat macam mana perasaan tu..

bukan sedih, bukan marah, tapi tak juga kecewa..er..susah nak tafsirkan.

But pernah lalui semua tu!

Anonymous said...

betul tu bro...

ianya satu perasaan yang amat sukar digambarkan....

Anonymous said...

Yeah..

Dats y jangan gelakkan orang.. U'll never now whats inside them..

By the way, ko bukan harus jadi kaya, tapi WAJIB jadi kaya..

Adalah amat malang kita menjadi miskin dibumi kita sendiri sedangkan pendatang asing berebut mengutip hasil lumayan di depan mata kita..

majulah ijam dengan kerepek & air tin nya...