Monday, December 15, 2008

Tahap Longkang

Gambar sebuah longkang di suatu lokasi rahsia di Dungun. Macam-macam jenis sampah ada di dalam longkang itu. Ternyata longkang di Malaysia memang menjadi tempat pembuangan sampah. Hingga ada satu istilah "tahap longkang", yang bermaksud suatu tahap yang hina dina lagi keji.

Jadi, tidak hairanlah di sesetengah tempat yang jauh dari sungai dan pantai, banjir mudah berlaku. Lalu bila harta mereka musnah, kerajaan yang disalahkan tanpa mengambil kira sikap mereka yang suka membuang sampah merata-rata. Mungkin dirasakan membuang sampah itu perkara yang kecil, tetapi perkara yang kecil dilakukan banyak kali, sudah tentu ia menjadi suatu perkara yang besar. Keadaan menjadi lagi buruk apabila sampah-sampah itu memenuhi longkang-longkang, lalu air sukar mengalir dan banjir pun berlaku.

Tanak tulis banyak-banyak. Sendiri mau ingat!

7 comments:

RY said...

salam,

pernah jumpa nama yg seakan2 sama dengan saudara? nama saya!

zairi said...

maka lepas itu masing2 mula menyalahi pehak kerajaan...

Anonymous said...

razor,
huhuhuh, kebetulan ni. pertama kali aku jumpa nama yang sama dengan nama aku

zairi,
itu seudah pasti. untuk lebih dramatik, tv3 akan dipangil

Anonymous said...

Selalu, tabiat membuang sampah ke longkanga adalah bila air longkang pasang besar. Iaitu air longkang naik tinggi dan mengalir deras selepas hujan lebat. Maka, sampah itu akan hanyut dengan lajunya tanpa meninggalkan jejak.

Anonymous said...

longkang pun ada air pasang besar ek

en_me said...

nyamfahhh.. kannns

Anonymous said...

bukan sekadar menyampah, rasa nak hentak jer kepala orang yang buang sampah ke dalam longkang itu