Pages

Monday, February 02, 2009

Al-Kisah Parit

Al-kisah, kalau di Johor atau Selangor atau Perak yang mempunyai komuniti Jawa pasti terdapat beberapa tempat yang dinamakan "Parit" yang barangkali seerti dengan "kampung". Contoh, Parit Raja, Parit Jawa, Parit Bugis, Parit Rasipan dan Parit dibelakang rumahku (huhuhuhuhu).

Al-kisah, pernah dulu aku bertanya kepada En. Sani Supar yang gagah. "Abah, apsal tempat-tempat orang Jawa dinamakan parit?".

Lalu, En. Sani Supar menjawab "Orang Jawa ni gagah berani. Dulu, diorang datang ke semenanjung dengan tangan kosong. Tapi diorang datang secara berkumpulan. Diorang ni datang semenanjung dan teroka hutan-hutan kat sini. Biasanya, tempat diorang teroka tu tempat yang orang lain (pada waktu itu) taknak duduk. Biasanya diorang teroka kawasan lembah atau paya yang mudah dilanda banjir.

Bagi mengelakkan kekerapan dilanda banjir, mereka membuat satu pakatan (bukan pakatan rakyat ye kawan-kawan). Dimana, setiap tuan tanah (peneroka) mesti membuat parit dihadapan tanah beliau. Dan parit tersebut akan disambung oleh tuan tanah bersebelahan. Dan rantaian parit ini sambung-menyambung hingga ke anak sungai. Jika didapati tiada tuan tanah pada kawasan-kawasan tertentu, tuan-tuan tanah yang "separit" ini akan bergotong royong menggali parit di kawasan berkenaan."

En. Sani Supar bercerita sampai di sini. Perenggan berikutnya adalah merupakan teori oleh anak kedua En. Sani Supar.

Memandang teknik ini digunakan secara meluas untuk menangani banjir pada ketika itu, maka, muncullah begitu banyak jenis parit. Lalu, bagi memastikan parit sesuatu kawasan itu kedengaran unik, maka diberikan nama bagi setiap parit. Lalu wujudlah bermacam-macam nama parit di seluruh pantai barat semenanjung Malaysia.

Al-kisahnya juga, kerja-kerja sengaraan menggali parit kini tidak lagi dilakukan oleh tuan-tuan tanah. Mereka kini lebih gemar meminta Jabatan Pengairan Dan Saliran untuk mendalamkan parit-parit mereka. Kata mereka "Eh, aku dah sokong kerajaan, jadi sekarang kerajaan kena tolong aku la pulak".

Begitulah al-kisah parit...

5 comments:

en_me said...

ko bio betoiii.. nanti ghamai wong jowo taknak singgah blog ko nih.. ehehe

ayie_helena said...

ko pun mesti owang jawoooorldddd kan??hoho..kaluu gitu aku maw tempe satu!!!hahaha

serinditrimba said...

Jawa pun jawa la...

Apa ada hal

roshaizul said...

en_me,
part bapak aku tu mungkin betul. sebab ada gak wak-wak yang cerita kat aku menda yang sama. tapi yang part aku tu, adalah pandangan aku sendiri. dan juga aku amat pasti en_me adalah jawa. huhuhuu

halena,
tempe bagus untuk kesihatan

serindit,
janji rock! huhuhuhu

Light said...

oo ya ka sejarah dia mcm tuu,aku orang parit pn x tahu....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin