Pages

Monday, April 23, 2012

Festival Mersing

Ini cerita minggu lepas. Tatkala sedang bersenang-lenang di Bandar Tenggara, terbuka tv9. Rancangan Nasi Lemak Kopi O (NLKO) sedang bersiaran dari Mersing, sempena Festival Mersing 2012. Kebetulan, aku akan melalui Mersing apabila pulang ke Dungun keesokan harinya, lalu, aku memutuskan untuk singgah di Festival Mersing bagi tujuan berfoya-foya bersama Pn. Nurul tercinta.



Sebetulnya, amat lama aku tidak masuk ke bandar Mersing. Biasanya aku sekadar melalui pinggiran bandar Mersing. Jadi, bila masuk ke dalam bandar, aku agar keliru. Mujur GPS banyak membantu.



Festival Mersing 2012 berlangsung di Dataran Pulau. Iaitu dari jeti mersing menganjur hingga lebih dan melepasi Hotel Sri Malaysia Mersing. Kalau tengok dalam tv, seperti yang dipaparkan dalam NLKO dan berita di saluran Media Prima, kelihatannya festival itu kelihatan sangat meriah.



Tetapi, bila tiba di sana, suasana agak lengang,tidaklah sesibuk seperti yang dipaparkan di televisyen. Lagaknya macam suasana pasar lambak di Bandar Tenggara. Huhuhuhuhuhu. Tetapi, barangkali, aku tiba pada waktu yang lengang. Waktu itu menunjukkan jam 12-1 tengahari.


 Tak ada apa yang menarik sangat aku rasa. Pada hemat aku, festival ini diadakan bagi tujuan promosi pembangunan Mersing Laguna yang akan dibina oleh syarikat Radiant Starfish. Cuma ada gerai jualan, gerai media prima dan tidak ketinggalan gelangang Supa Dupa.

Berita Harian

Aduan Rakyat. Lou Tung Siang di sebalik kerumun orang ramai

Pang Chin Fei agaknya sedang berlintas langsung.

Harian Metro

Gelanggang Supa Dupa
Kami sekadar berjalan-jalan sahaja, memerhati gelagat orang dan membeli berang tiruan.


 Pada aku, yang paling best adalah gerai pameran orang asli. Jarang jumpa macam ni.


Tapi, yang paling super best adalah jamban mudah alih. Bila lalu depan jamban ni, bau wangi je. Rasa nak macam nak rembat satu jamban tu bawa balik rumah. Hahahahaha

Disebabkan jamban itu wangi, budak-budak itu berebut untuk masuk ke dalam jamban.

Tapi, apa pun Mersing memang cantik.




Mersing akan lebih cantik lagi jika papan tanda ini tak dipasang. Masing-masing sendiri ingat.


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin