Pages

Monday, November 17, 2008

Bandar Tenggara Yang Tercemar

Aku belek-belek surat khabar Berita Harian yang lama. Terjumpa komen ni.

"Pencemaran alam sekitar terus berlaku apabila kilang memproses sawit di Bandar Tenggara, Kulai, Johor dibiarkan melepaskan asap ke udara tanpa sebarang kawalan. Asap berkenaan menimbulkan masalah kesihatan kepada penduduk, terutama kanak-kanak yang tinggal berhampiran. Keadaan mungkin bertambah teruk jika penghuni di situ mengalami masalah pernafasan. Sehubungan itu, pihak berkuasa tempatan harus memantau perkara ini."

Kilang sawit ni memang aku tau sangat. Sebenarnya, kilang ni ialah Kilang Sawit Pengeli Timur milik penuh Felda. Kilang sawit ni terletak kira-kira satu kilometer dengan kawasan perumahan yang paling hampir.

Kalau dilihat pada gambar tu, ternyata ia difotokan pada waktu siang. Sebenarnya, kilang tersebut lebih aktif mengeluarkan asap pada waktu malam. Asap kilang tu dipercayai telah membantutkan pengeluaran bunga pokok durian bapak aku, juga menyebabkan kebun pisang bapak aku tidak menjadi produktif.

Memang biasa penduduk sekitar mencium bau asap tersebut. Baunya agak pelik, sukar untuk diceritakan bagaimana. Tapi, yang pasti, taik hidung aku akan hitam apabila aku menghidu bau tersebut untuk tempoh beberapa jam.

Tapi, siapa nak marah kilang tu kan. Felda punya tu! Takkan nak marah satu perbadanan yang disokong oleh Najib Tun Razak dan dipengerusikan oleh Yusof Nor? Jadi, terpaksalah Jabatan Alam Sekitar (JAS) menutup sebelah mata dan menyaman lori milik peniaga kecil (macam bapak aku) yang didakwa mengeluarkan asap hitam. Korang ingat murah ke kena saman dengan JAS? Sekali saman RM2000!!! Hilang income bapak aku setengah bulan....

p/s: Ops! Post ni agak emo skit. Maunya tak emo, asik hidu asap kilang tu je. Nasib baik aku dah duduk di Dungun yang nyaman ini...

6 comments:

en_me said...

fuyoh, gaji bapak ko empat hibu hinggit tewwww.. lumayannn kannnns

sharifah said...

sama je ngn kilang sawit kat bukit besar tu...umah2 kat situ dh la dkt2 ngn kilang..

roshaizul said...

en_me,
bole lah kot... huhuhuh

sharifah,
mana-mana kilang sawit felda memang macam tu...

Lieza said...

hum.. kilang sawit penggeli timur kat spg inas tur kan!!

bau busuk giless.. btol.. kalau aku balik belitong mlm2, asapnyer lagi tebal..

nasib baik kilang sawit belitong jauh ckit dari kaw. perumahan

roshaizul said...

welcome liza.

orang belitong ke?

memang kilang sawit semua camtu

Faizal Adha said...

yg asap putih keluar dari 4 corong belakang tu dari incenerator..dorang bakar tandan kosong supaya jd abu baja..mcm besa la kalo kite bakar rumput basah, asap akan kuor byk..yg asap hitam tu dari boiler..bkn selalu pn asap hitam tu kuor..selalunye putih mcm blkg tu..lg satu, yg bau busuk korang hidu tu bkn bau asap..tp bau effluent kilang...kalo nk tau lnjut ttg process sawit,aku galakkan korang ambik chemical engineering..bih citer, ckp berdasarkan fakta

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin