Pages

Friday, June 15, 2012

Melaka 10: Pintu Gerbang Santiago Kota A Famosa

Ini boleh dikatakan mercu tanda Melaka. Tak sah kalau ke Melaka jika tidak ke sini. Ia berada di bawah bukit St Paul.

Pintu gerbang Santiago merupakan salah satu dari empat pintu gerbang kota A Famosa. A fomosa ini dibina pada zaman Portugis, bagi mengekang asakan bertubi-tubi dari Sultan Mahmud, Johor, Aceh dan Belanda. Bagi memperkuatkan kota A Famosa, Portugis lahanat telah menggunakan batu dan bahan mentah dari runtuhan masjid, istana dan makam. Lebih keji, bila mana Portugis ketika itu menggunakan buruh paksa untuk meenyiapkan kota A Famosa.

Apabila Portugis tumbang di tangan Belanda pada 1641, Belanda telah memperkuatkan kota ini dan dicop lambang Syarikat Hidia Timur Belanda (VOC). Logo VOC ini masih boleh dilihat pada pintu gerbang Santiago ini.





Bila British datang, residen British pada masa itu cuba meletupkan kota A Famosa. Tapi atas halangan beberapa pegawai kanan British yang lain, kota itu tidak diletupkan. Tetapi, sudah terlambat. Kota A Famosa sudah musnah dan yang terselamat adalah apa yang kita tengok hari ini. British memang macam tu. Semua dia nak musnahkan.

Paling menarik kini, dalam pintu gerbang Santiago ini ada seorang pelukis. Lukisannya boleh tahan! Tapi, aku tidak berminat untuk memiliki lukisannya itu. Hahahaha.


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin