Thursday, March 26, 2009

Kerana Tiada Kesedaran Sivik

Pada satu hari, setelah mengisikan petrol pada Iswara kesayanganku di stesen minyak Petronas di hadapan Sekolah Sains Dungun, aku berkira-kira untuk mengisi angin pada tayar kereta aku. Lalu, aku bergegas ke kawasan untuk mengisi angin.

Kedapatan di situ sebuah kereta memakir di kawasan tersebut. Aku kira pemandunya sudah selesai mengisi angin dan hendak berlalu pergi. Kira-kira 5 minit menunggu, tiada pergerakan dari kereta itu. Aku turun, rupanya tiada orang dalam kereta itu. Cis!



Lalu, dengan terpaksa, aku memakir kereta aku di belakang kereta tersebut, kerana tiada ruang untuk aku memakir di kiri atau kanan kereta tersebut. Dengan bersusah payah, aku menarik hos angin dan hanya tayar hadapan kereta aku dapat dipam. Aku kecewa. Jika diturutkan nafsu amarah, hendak saja aku pecahkan cermin sisi kereta tersebut, membuka pintunya, menurunkan brek tangannya dan menolak kereta itu ke samping; seperti yang pernah aku lakukan sewaktu muda dahulu.

Pada hemat aku, pemandu tersebut adalah buta huruf, dan mendapat lesen melalui program "JPJ Bersama Rakyat", dimana tiada ujian bertulis diadakan. Aku berkata demikian, kerana beliau tidak boleh membaca papan tanda ini.



Ataupun, jika beliau boleh membaca, barangkali beliau tiada kesedaran sivik kerana kerap ponteng sewaktu bersekolah dahulu. Itu teori kebarangkalian aku. Jadi, apa pula teori kebangkalian engkau?

5 comments:

lemon said...

kalau aku...aku pancitkan tayar dye..lalala~~

Anonymous said...

ternyata ko kejam

Anonymous said...

aku rasa dia org siam yang tinggal di Dungun la...

zairi said...

dia tengah solat weh...

Anonymous said...

@zairi,
bagus dia solat. yang tak bagusnya dia telah menyusahkan org lain,

@ipin
mungkin juga tu. huhuhu